چیستی و اهداف تربیت

بنابراین والدین باید بكوشند رفتارهای پسندیده و فضایل اخلاقی را در خود پرورش و انجام دهند تا به اهمیت این مسئله پی ببرند كه از راه های پند و اندرز نمی توان صفات اخلاقی را در آن ها بوجود آورد . 3. پرسشگر گرامی چنانچه نگاهی سیستمی به خانواده داشته باشیم، بسیاری از رفتارهای کودک در زیر سیستم فرزندی شکل می گیرد؛ یعنی برای اینکه کودک شما در رفتارهای خود دارای پختگی باشد، علاوه بر اینکه با والدین خود تعامل دارد، لازم است با خواهر و برادر در محیط خانواده ارتباط داشته باشد، بدیهی است زمانی که کودکی از داشتن برادر و خواهر محروم شد، رفتارهایی که در سایه تعامل او با برادر و خواهرش شکل می گیرد، در او بوجود نمی آید و رفتارهای کودک از این لحاظ ناپخته می گردد.

از این رو وظیفه افرادی مانند شما که سعی می کنند زندگی خود را بر اساس فرهنگ اسلامی تنظیم کنند این است که علاوه بر اینکه در راه پیدا کردن دستورات اسلامی در زندگی خود تلاش می کنند و در این مسیر از هیچ چیزی واهمه ندارند، دیگران را نیز با دلیل و استدلال با فرهنگ اسلامی آشنا کنند و آنان را در زمینه به کار گیری فرهنگ اسلامی در جنبه های مختلف زندگی بویژه ازدیاد نسل تشویق کنند. از این رو تنها با یاری خداوند است که میتوان تربیت هنجاری را انجام داد. نتایج تحقیق حاکی از این است که تعلیم و تربیت اسلامی تنها یک هدف غایی دارد و آن عبارتست از رضوان الله.

سوال این است که براساس آیات و روایات، هدف غایی تعلیم و تربیت اسلامی کدام یک از این اهداف است. درباره قسمت آخر سوال شما باید بگویم، تجربه بالینی ما نشان می دهد هیچ گاه فرزندان به دلیل مشاجره با یکدیگر دچار عقده و یا مشکلات روانی نمی شوند، البته به شرطی که والدین اینگونه مشاجرا ت را مدیریت کنند. به یاد داشته باشید به هیچ عنوان محیط هایی مانند مهد کودک نمی تواند جای خالی خواهر و برادر را برای فرزند شما پر کند. اگر خانواده و مربیان نتوانند در این جنبه درست و شایسته عمل كنند كودك نمی تواند در ارتباط با دیگران ابتكار و سازندگی داشته وبدون هیچ عكس العمل به جاو مستقل برخورد كند .

مجهز سازد و دوم آن كه كودك را به اعتبار ارتباط با دیگران مورد توجه قرار دهد . كودك در محیط خانه تعالیم خوب و یا بد را فراگرفته و زیر بنای اخلاقی او گذاشته می شود . دین اسلام در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی ، خصوصیت اخلاقی را محترم دانسته و بدان ها توصیه می نماید . چنان که موجب شده است تا انسان دارای شئون و مراتب مختلف گردد و در برآیند آن، تربیت ویژه و متفاوت با سایر جانداران را برتابد و گستره امروز و فردا و فرداهای بیپایان و بیمنتهای او در چشمانداز تربیت وی لحاظ گردد.

وی این تحقیقات را با مشاهده مستقیم دنیای بازی کودکان به انجام رساند. در این مقاله سعی شده است که به تبیین تربیت اخلاقی در نظریه کانت پرداخته شود به همین منظور اول نظریه اخلاق کانت و سپس تربیت اخلاقی وی مورد بررسی قرار گرفته شده است. طرفداران رویکرد عمل (نظریه عمل) به سه روش اساسی مربوط به ترتیب اخلاقی و ارزشی اشاره مینمایند ازجمله پاداشدادن (Caring)، داوری کردن (Judging) و عملکردن (Acting). برای تدوین پیشینهی موضوع مورد تحقیق به سه دسته از منابع قرآن و تفسیر، کتابهای روایی، کتابهایی که در مورد تربیت بحث شده است مراجعه شده است.

1. استحمام کودک تا سه سالگی توسط مادر انجام میشود؛ اما از چهار سالگی، دختر توسط مادر و پسر توسط پدر حمام میشوند. با توجه به اینکه در دین اسلام نسبت به نگهداری و محبت به کودک یتیم همیشه تاکید شده است و فرزندان یتیم از حمایت پیشوایان دینی برخوردار بوده اند جا دارد که خانواده ها با قبول سرپرستی یک یا چند کودک توجه و مسئولیت بیشتری نسبت به کودکانی که از حمایت پدر و مادر محروم هستند مبذول نمایند تا چنین کودکانی نیز بتوانند در محیط امن خانوادگی از امکانات تربیتی و تحصیلی بهتری برخوردار گردند.

متاسفانه در این سال ها برنامه ریزان در امر کنترل جمعیت دچار نوعی افراط شدند به گونه ای که اکنون در چند استان کشور شاهد نرخ رشد جمعیت نزدیک صفر هستیم، بدیهی است ادامه این روند می تواند کشور را از لحاظ امنیتی، اجتماعی و تربیتی با آسیب جدی روبرو کنند. رشته تربیت بدنی کماکان در مقاطع تکمیلی به شش گرایش مختلف به نامهای فیزیولوژی ورزشی، رفتار حرکتی، آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، روانشناسی ورزشی، بیومکانیک ورزشی و مدیریت ورزشی دستهبندی میشود. رفتار پدر و مادر برای كودكان سرمشق و الگو خواهد بود زیر آنان دارای قوه ی تشخیص نیستند و آن چه كه می بینند می آموزند .

کسب مهارتهای ارتباط با فرزند یکی از ملزومات اصلی پدر و مادر شدن است که والدین باید به آن توجه ویژه داشته باشند. لازم است بهعنوان پدر و مادر بپذیرید، شما هم کامل و بینقص نیستید. دراین دوره است که میبایست آموزشهای تربیتی دقیق ببیند؛ چون جامعه پذیری و رفتارهای اجتماعی را از طریق تقلید و پیروی از شما در این دوره یاد میگیرد پس باید دراین دوره به او آموزشهای دقیق داد تا در دوره وزارت در کنار شما همان رفتارهای مناسب و هنجاری را در پیش گیرد. شاید تنبیه و زدن باعث شود کودک شما در ان لحظه رفتار اشتباهش را کنار بگذارد اما کودکانی که تنبیه های سخت می شوند به احتمال بیشتری در طولانی مدت رفتارهای پرخاشگرانه نشان خواهند داد.

اگر در خانواده ای دیدیم که یکی از فرزندان مسلم پزشک و دیگری فردی خلافکار است ، معمولا در این موارد والدین به جای اینکه به رفتار خود با فرزندانشان بیاندیشند ، خلافکار شدن فرزند خود را بر گردن جامعه می اندازدجامعه را مقصر میدانند ، در صورتی که جامعه از خانوادهها تشکیل شده است ، پس جامعه به خودی خود چیزی به جز تک تک افراد و خانوادهها نیست . پرورش اخلاقی كودك در اثر تقلید و پیروی از رفتار دیگران به طور نامحسوس انجام می گیرد ، اسلام پدران و مادران را مسئول تربیت فرزندان خویش و از وظایف اساسی آن ها بر می شمرد .

از جمله دلایلی که موجب حذف دروس اختیاری در برنامه درسی شده، نگرش غلط نسبت به دروس اختیاری است؛ به این معنا که این دروس، در عرصه زندگی فردی، اخلاقی و اجتماعی فرد مفید نیست. اكنون می خواهیم به طور خلاصه و مفید تربیت اسلامی و زوایای مورد توجه تربیت در اسلام را از دیدگاه قرآن و اسلام و علمای اسلامی با نظریه های مهم آن بیان كرده تا هر چه بهتر در این راستا موفق عمل نماییم . پس روی همین اصل متوجه خواهیم شد كه تربیت و پرورش كودكان در محیط خانه به صورت عملی خواهد بود .

از جمله موارد مهم و سرنوشت ساز در تربیت سازنده و یا غیر آن می توان عوامل خانواده / اجتماع / وراثت را نام برد كه در این مقوله بیشتر توضیح خواهیم داد كه كدام عامل و تحت چه شرایطی مهم تر و ضروری تر است و یا نقش كدام قوی تر و موثر تر است . در اینجا ذکر این نکته ضروری است که از نظر روان شناسان غربی خانواده ای می تواند از لحاظ تربیتی موفق باشد که بیش از دو فرزند داشته باشد، بنابراین خانواده ای می تواند در تربیت فرزند خود موفق باشد که دارای چنین شرایطی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید