معرفی رشته نجوم

رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: احداث چنین رصدخانهای مدتها قبل باید صورت میگرفت ولی باز هم جای خوشحالی است که در چند روز آینده شاهد بازگشایی آن هستیم. رئیس مرکز نجوم ادیب اصفهان با اشاره به اینکه این مرکز بخشی از خانه علوم است، تاکید کرد: در حدود دو هفته آینده مراسم افتتاحیه این رصدخانه برگزار میشود. به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، ژاله موزون ظهر امروز در حاشیه افتتاح رسمی رصدخانه عمومی مرکز نجوم ادیب توسط شهردار اصفهان اظهار داشت: جشن اختصاصی مرکز نجوم ادیب اصفهان در سال جاری به آیین نوروز و چگونگی رخداد نقطه اعتدال بهاری میپردازد.

وی گفت: نصب تلسکوپ این رصدخانه که ساخت کشور چین است به احتمال زیاد در هفته جاری انجام میپذیرد که البته اصل این تلسکوپ به شرکت مید آمریکا برمیگردد. زبان تحصیل رشته ستاره شناسی یا نجوم در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. نقش عمدۀ منجمان مسلمان در این زمینه به روش های مثلثاتی ، محاسباتی و رصدی مربوط می شود. علاوه بر هیئت که از شاخه های مهم نجوم در دوران اسلامی است ، نجوم رصدی نیز شاخه دیگر این علم است که منجمان رصد های زیادی برای تعیین طول و عرض جغرافیایی شهر ها و اندازۀ میل دایرة البروجی انجام دادند.

وی افزود: منجمان آماتور باید با وجود وبگاه های زیادی که در دسترس است، آموزش ببینند و یاد بگیرند زیرا گاهی منجمان آماتور کشفهای مهم نجومی داشته اند، همچنان که با ابزار کوچک رصدی هم میتوان کارهای جدی رصدی انجام داد. شما میتوانید کار خود را با مطالعهی کتابها و مجلات عمومی در زمینهی نجوم آغاز کرده و پس از یافتن مهارتهای رصدی حوزه تخصصیتر علاقهی خود را در زمینههای متنوع نجوم آماتوری انتخاب و تمرکز خود را بر آنها قرار دهید.

خلاصه آنکه ، ارتباط بعضی از احکام شریعت اسلامی با مسائل نجومی ، سبب زیاد شدن توجه مسامانان به شناسایی امور آسمانی و ستارگان شد و علمای دینی را بر آن داشت که سودمندی این علم را مورد ستایش قرار دهند. و در پایان یک سال فعالیت جالب توجه ماه، به دلایل پیدایش مکرر ابر ماه ها که آسمان شب ما را روشن می کنند میپردازد. این اصل هندسه کروی متناظر اصلی است که در هندسه مسطح برای کوتاهترین فاصله بین دو نقطه داریم, یعنی: کوتاهترین فاصله بین دو نقطه خط راستی است که از آن دو نقطه عبور می نماید.

منصوری به تشریح واژه هم گرانش پرداخت و تصریح کرد: امروزه علم از محیط بسته دانشگاهی جدا شده و به سمت جامعه حرکت کرده و دانشگر شهروند یا شهروند دانشگر که من آنها را «دانشوند» مینامم، نقش مهمی را در مسائل پیچیده در شهر مدرن ایفا میکنند اما در کشور ما هنوز به این نقطه نرسیده ایم. مدرس نجوم در مراسم اختتامیه این جشنواره که در دومین سالگرد درگذشت مرحوم کیاستپور ویژه منجمان آماتور، دانشجویان و دانشآموزان دوره دوم متوسطه برگزار شد، به تشریح مفهوم حرفهای و آماتور در حوزههای مختلف به ویژه حوزه علم پرداخت و اظهار کرد: مفهوم آماتور لزوماً به کیفیت در انجام کار اطلاق نمیشود و به فردی آماتور گفته میشود که کاری را بر حسب علاقه و بدون دریافت پول انجام میدهد.

این مدرس و مروج نجوم و اخترشناسی گفت: مرکز آموزش نجوم ادیب به گفته کارشناسان این حوزه یکی از بهترین مراکز نجومی کشور است و نظیر کتابخانه این مرکز در ایران وجود ندارد، بنابراین باید از ظرفیت بالای این مرکز برای ترویج نجوم به خوبی بهره ببریم. شهرام صالحی، دبیر علمی جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب، درباره سابقه برگزاری جشنوارههای ترویج نجوم در اصفهان و کشور اظهار کرد: برای نخستین بار است که جشنوارهای با این مقیاس در اصفهان برگزار میشود.

برای یادگیری نجوم باید چندین و چند بار یک مطلب را بخوانید تا به درک عمیقی نسبت به آن برسید. چند تا دانشگاه توی ایران این رشته رو داره؟ توضیح : هونطور که میدونید ستاره ها در جای خودشون ثابت نیستند و یه حرکت خیلی آرومی دارن که این باعث میشه در طولانی مدت از اون قسمتی که هیپارکوس قسمتها رو براساس آن نامگذاری کرده بود خارج شوند و در حال حاضر صورت فلکی حوت در قسمت اول باشد نه صورت فلکی حمل . علاوه بر این، نمای افق ابزاری است که با استفاده از آن میتوانید ستارگان را از بالای خط افق و نقطه تعیین شده مشاهده کنید.

محققان به منظور مشاهده دقیق وضعیت ستارگان، صورتهای فلکی، سیارات، اقمار، کهکشانها و اجرام اعماق فضا به ابزار خاصی نیاز دارند؛ . برای مشاهده توضیحات بیشتر درباره هر مجموعه و دانلود مستند , روی عنوان مربوطه کلیک کنید. محققان پس از بررسیهای دقیق با استفاده از ابزارهای جدید تولید شده، به این نتیجه رسیدند که به جز کهکشان راه شیری، کهکشانهای دیگری نیز وجود دارند که جرم آنها بیشتر از کهکشان ما است.

نجوم آماتوری مطالعهی دقیق و علمی آسمان است اما تفاوت بنیادینی که با نجوم حرفهای دارد به طور خلاصه در دو نکته متمرکز میشود. با اینکه در قرن ۲۱ هستیم و با وجود فاصلهای که میان بشر و آسمان ایجاد شده، حتی در شهرهای بزرگ انسان به دنبال کشف آسمان است لذا به عنوان کسانی که اندکی از دریای علم نجوم را شناختهایم باید این حلاوت را به دیگران هم هدیه دهیم و برگزاری چنین جشنوارههایی میتواند علاقهمندان را به سوی نجوم و نگاهی تیزبینانهتر به این حوزه سوق دهد. پسرها میتوانند از مزایای خدمت سربازی استفاده کنند و دوران خدمتشان را بهعنوان یک نخبه بگذرانند.

دانستن جهت قبله خود مبتنی بر حل مسئلهای از مسائل علم نجوم است و به مثلثات کروی مربوط می شود و اینکه نماز کسوف و خسوف واجب است، خود مستلزم آن است که پیش از وقت آمادگی برای شناختن زمان این دو حادثه آسمانی را داشته باشند، که جز از راه شناختن حرکات خورشید و ماه و استفاده از زیجهای صحیح میسر نمیشود. رشته مهندسی کیهان شناسی، قسمت مادی خلقت خداوند را بررسی میکند و به عنوان یک رشتهای که کارش بررسی و تدوین قوانین خلقت خداوندی است در مقیاس عظیمی به کیهانشناسی می پردازد.