مطالعه و تأملی بر رویکرد آلبر کامو به معنای زندگی

مستحب است زنی که برای عقد منقطع انتخاب میشود، مؤمن (شیعه) و پاکدامن باشد و در صورت متّهم بودن، از حال وی سؤال شود. ایجاب به قول مشهور، باید با یکی از الفاظ «زَوَّجْتُک»، «مَتَّعْتُک» یا «أَنْکحْتُک» باشد و عقد با الفاظ دیگر، مانند «تملیک»، «هبه» و «اجاره» تحقق نمییابد. 3. بر اساس دیدگاه مشهور، ازدواج موقّت با زن زناکار، مکروه و به قول برخی، حرام است. 2. به قول مشهور، تجدید عقد موقّت با زن یا تبدیل آن به عقد دائم پیش از تمام شدن یا بخشیدن مدّت متعه پیشین، صحیح نیست.

در مقاله نخست در این کتاب که عنوان«مقدمهای بر رابطه شهری و زندگی روزمره از نظرگاه فلسفی» برای آن انتخاب شده است، نگارنده به بررسی رابطه شهر و زندگی روزمره از منظر فلسفی پرداخته و به نوعی درصدد است که به خواننده بگوید منظر فلسفی با رویکرد جامعهشناسی و روانشناسی متفاوت است. در حقیقت، این نیز نوعی آزادی دیگر است که به زوجین داده شده است. یه سوال اساسی که قبل از هر چیزی باید پاسخ داده بشه اینه که ازدواج چیست؟

درست است كه قبل از نزول اين احكام، گناه و عصيان نسبت به اين امور مفهومى نداشت، ولى مىدانيم قسمتى از مسائل مربوط به آلودگيهاى جنسى جنبه عقلانى دارد و به تعبير مصطلح از” مستقلات عقليه” است كه حكم عقل در آنجا به تنهايى براى ايجاد مسئوليت كافى است. در مسائل سياسي اگر طرفين جدال با روح فلسفي گفتگو كنند، به احتمال زياد بينشان جنگ و مخاصمهاي درنخواهد گرفت. پس نوع مسائل و مباحثی که در فلسفه مطرح میشود، آن مسائل کلان و کلی در مورد هستی است. نویسندگان در این فصل، کلیت فلسفهی اخلاق از افلاطون تا قرن بیستم را مورد بحث قرار میدهند.

حق اگر از رستگاری انسانها سخن میگوید، کسانی در دنیا هستند که از اسارت انسانها سخن میگویند. من فکر می کنم حجاب فلسفه ی دیگه ای هم (غیر از کنترل غرایز )داره که کمتر به اون توجه می شه وقتی به جوونهای امروزی می گیم که فلسفه ی حجاب اینه بهشون بر می خوره خب حق هم دارن من خودم حس می کنم بعضی آقایون وقتی ازشون فاصله می گیرم فکر می کنن دارم بهشون توهین می کنم در حالی که دلیل فاصله گرفتن من حس شرم و حیای خودمه نه اینکه فکر کنم اون مرد هیزه! وقتی حضرت موسی به قارون گفت: ذکات مال خود را بده، گفت:إِنَّما أُوتیتُهُ عَلی عِلْمٍ عِنْدی گفت: من علم اقتصاد بلد بودم، بازاریابی کردم، فرصتشناسی کردم، این همه دارا شدم.

به اعتقاد ما عقل حجت است لکن طبق روایات، عقل قابل انفصال از نقل و علم نیست، در واقع انسان مؤمن به نور عقل، کسب علم می نماید و با تعقل در علوم، به معارف والاتری دست میابد. بنابراین طبق قانون مسلمی که در علم اصول به اثبات رسیده باید حکم به بقاء این قانون کرد. افرادی مانند مالک بن انس، احمد بن حنبل، سعید بن جبیر، عبدالله بن عبدالعزیز بن جریج، عطاء بن ابی رباح، طاووس یمانی، عمرو بن دینار، مجاهد بن جبر، سدّی، حکم بن عتیبه، ابن ابی ملیکه، زفر بن اوس بن حدثان مدنی و طلحة بن مصرّف الیامی.

صحابه و تابعین مانند ابن عباس دانشمند و مفسر معروف اسلام و ابی ابن کعب و جابر بن عبدالله و عمران حصین و سعید بن جبیر و مجاهد و قتاده و سدی و گروه زیادی از مفسران اهل تسنن و تمام مفسران شیعه همگی از آیه فوق، حکم ازدواج موقت را فهمیدهاند. اما پس از آنکه یحیی بن اکثم مشاور و قاضی القضاه مأمون و از علمای اهل سنت به او گفت امام علی(ع) نیز ازدواج موقت را حرام میدانست او نیز از به احترام امام علی(ع) از این حکم صرف نظر کرد.

زن پس از تمام شدن مدّت متعه یا بخشیدن مدّت از جانب مرد، در صورت دخول و عدم حاملگی و حیض نشدن در سنّ حیض، باید ۴۵ روز عدّه نگه دارد، و در صورت حیض شدن، در اینکه عدّه او دو حیض است یا یک حیض یا یک حیض و نصف آن و یا دو طُهر (پاکی از حیض)، اختلاف است. نهضت آزاداندیشیای که مطرح شد و بعضی از آقایان هم استقبال کردند، یکی از بهترین جاهایش همین جاست. کتاب المتعة، نویسنده: شیخ مفید، (ت ۴۱۳ق) این کتاب یکی از کتابهای سه گانه ایشان در موضوع متعه است. در قرون وسطی این اندیشه باب گشت که خداوند خالقی است که خود خارج از مخلوقش قرار دارد و خلق خدا همین طبیعت است و در نتیجه خدا در طبیعت نیست.

هیچ کس جز پیامبر(ص) حق نسخ احکام را ندارد، و تنها او است که میتواند به فرمان خدا پارهای از احکام را نسخ کند، و بعد از رحلت پیامبر(ص) باب نسخ به کلی مسدود میشود و گرنه هر کسی میتواند به اجتهاد خود قسمتی از احکام الهی را نسخ نماید و دیگر چیزی به نام شریعت جاودان و ابدی باقی نخواهد ماند. او از جامعه اى که پس از یک سیل فراگیر پدید آمده، دم مى زند; جامعه اى که افراد آن با یکدیگر مهربان بودند; رقابتى بین آن ها نبود.

امام باقر(ع) فرمود: حضرت علی(ع) بارها میگفت: اگر عمر بر من سبقت نمیگرفت (و با خلافت خود متعه را تحریم نمیکرد) جز انسانهای شقی (و یا خیلی کم) کسی زنا نمیکرد. اساسا فیلسوف به کسی گفته می شود که خصوصیاتی را که بر گرفته از خصوصیات روح فلسفی است، در خود داشته باشد. گروههاى مختلف فلاسفه هر كدام تعريف خاصى از «فلسفه» كردهاند ولى اين اختلاف تعريف و تعبير مربوط به يك حقيقت نيست، هر گروهى اين لفظ را در معنى خاص به كار بردهاند و همان معنى خاصِّ منظور خويشتن را تعريف كردهاند. زنان ايراني در دورههاي مختلف مادها، هخامنشيان، اشكانيان و ساسانيان پوشش داشتهاند.

امروز اینطور نیست؛ فلسفه یک امتیاز و یک افتخار است؛ نه فقط در چشم حوزویها، بلکه در چشم مردم هم همینطور است. ما از مسئولین هم می خواهیم هر کسی که قانون شکنی می کند مطابق قانون اولا آن ها را هدایت نمایند تا نیازی به برخورد نباشد ولی در صورت لزوم برخورد لازم را انجام دهند . 3. در مورد اینکه آیا مرد میتواند آمیزش با همسر موقّت خود را بیش از چهار ماه ترک کند یا نه، اختلاف است. مثلًا در ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهدهدار مخارج روزانه و لباس و مسکن و احتیاجات دیگر زن از قبیل دارو و طبیب بشود، ولی در ازدواج موقت بستگی دارد به قرارداد آزادی که میان طرفین منعقد میگردد؛ ممکن است مرد نخواهد یا نتواند متحمل این مخارج بشود یا زن نخواهد از پول مرد استفاده کند.

اثری که از این ازدواج تولید میشود یعنی فرزندی که به وجود میآید، با فرزند ناشی از ازدواج دائم هیچ گونه تفاوتی ندارد. حج: پوشاندن صورت با روبند یا غیر آن که متصل به صورت باشد در حال احرام حرام است. وبنابر جواز در مورد از بین بردن دوشیزگی (بکارت)او اختلاف است برخی حرام وبرخی مکروه دانستهاند. عدّه زن حامله، وضع حمل او است. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود.

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مسلمانان به تکاپو می افتند و خود را برای انجام این فریضه الهی و این مهمانی خدا آماده میکنند و همه دوست دارند که نهایت استفاده را از این ماه پرفیض و برکت ببرند. شاید دیگر چهره مطرح فلسفه اسلامی شیخ شهاب الدین سهرودی واضع فلسفه اشراق باشد كه نه تنها از افكار حكمای یونان به خوبی بهره برده بود؛ بر منابع اصلی اسلامی یعنی قرآن و سنت نیز كاملا تسلط داشت و با این دانش عظیم فلسفه اشراق (نور) را به جامعه آن روز ایران عرضه كرد. 1. آنچه در درجه اول این دو را از هم متمایز میکند، یکی این است که زن و مرد تصمیم میگیرند به طور موقت با هم ازدواج کنند و پس از پایان مدت اگر مایل بودند تمدید کنند، تمدید میکنند و اگر مایل نبودند از هم جدا میشوند.

دانستن این نکته مهم است که فلسفه تاریخ هگل تقلیدی از تعقل فلسفی و نظری فیلسوفان تحلیلی نیست و رویکرد فلسفی او بر پایه استدلال کاملا پیشینی و بنیادی قرار نگرفته، بلکه به نظر او یک رابطه ذاتی بین عقل فلسفی و داده تاریخی وجود دارد. به همین خاطر نتایج تاریخی از لحاظ علّی نه حتمی هستند و نه کاملا نامعین و اتفاقی. 1. عقد متعه همچون سایر عقود از ایجاب و قبول تشکیل میشود. به تصریح مادۀ ۱۱۱۳ قانون مدنی٬ «در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.» بر طبق ماده ۱۱۳۹ طلاق مخصوص نکاح دائم است و در ازدواج موقت وجود ندارد.

یعنی ضمن عقد نکاح، طرفین شرط کنند که نکاح موقت آنها ثبت شود. معتقدند که آیه نکاح موقت نسخ شده است و به همین جهت، ازدواج موقت ممنوع است. و فراموش شد که phusis همان هستی است که بر پایه ی خودش ظاهر میشود، خود آشکار و برگشوده است و در نهایت الثیا – به معنای ناپوشیده یا حقیقت به همان لفظ یونانی- است. کلمه مُتعِه که «اسْتَمْتَعْتُم» از آن گرفته شده است در اسلام به معنی ازدواج موقت است، و لفظی است که معنای اصطلاحی خود را در زمان حیات رسول الله به دست آورده است. ». بایگانیشده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱.

کتاب آقای حلبی، فلاسفهی بسیار زیادی را شامل میشود اما توضیحاتی که برای شرح اندیشهی این فلاسفه در کتاب وجود دارند بسیار حجم کمی دارند؛ در کل این کتاب برای آغاز راه مفید است. میکنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. 3. در ازدواج دائم، زن خواه ناخواه باید مرد را به عنوان رئیس خانواده بپذیرد و امر او را در حدود مصالح خانواده اطاعت کند، اما در ازدواج موقت بسته به قراردادی است که میان آنها منعقد میگردد. دروغ و غیبت و تهمت و شایعه پراکنی ندارد و ترانه نمیشنود و بالاخره گوش او مثل شکم او روزه است.

دیدگاهتان را بنویسید