فلسفه حجاب در سخن ۳۲ نفر از بزرگان ایران و جهان – صاحب نیوز

این فلسفه تاریخ مسئله معرفتی مهمی در بر خواهد داشت که با فلسفه تاریخ تحلیلی مرتبط است؛ اما خود را از فرضیات محدودکننده پوزیتویسم جدا نگه میدارد. حجت الاسلام تاج لنگرودی با بیان اینکه مهمترین فلسفه روزه مقام بندگی است گفت: به فرموده پیامبر اکرم (ص) کنترل زبان و حفظ چشم نیز از جمله اعمال مهمی است که روزه داران باید در ماه مبارک رمضان بر آن مبادرت داشته باشند. روزه همچنین به انسان اراده قوی انسانی را آموخته و تعلیم می دهد طوریکه او، درحالیکه توانایی دارد و می تواند بخورد و بیاشامد، بدون اینکه کدام اجبار و مانع ظاهری برای جلوگیری از غذا خوردن و نوشیدن اش وجود داشته باشد و کسی و یا چیزی مانع از خوردن و یا آشامیدن اش گردد، او هرگز نمی خورد و نمی آشامد.

اگر در گوشه خلوت و یا به کدام دشت و بیابان دور افتاده هم بوده باشد و به غیر از خدای بزرگ احدی در آنجا و در آن حالت خلوت حضوری نداشته باشد، باز هم با همه توانایی هایش مبنی بر اینکه بخورد و بیاشامد و یا مجامعت کرده روزه خود را نقض نماید. دکارت نظریه دانش ذاتی را مطرح کرد و معتقد بود همه انسانها با دانش از طریق قدرت برتر خدا متولد شدند. انسان از طریق علوم مختلف نیز به فلسفه نیازمند است؛ چراکه علوم و دانش های بشری در جنبه های مختلفی به فلسفه نیازمندند. از طریق امساک روزه و تجربه نمودن گرسنگی انسان می تواند چنین درسی را یاد گرفته و درک نماید که گرسنگی و فقر چه لذتی دارد و فقر یعنی چه؟

و بدینصورت روزه داران واقعی می توانند بدانند که فقرا و مساکین و مستمندان در چه حالتی زندگی می کنند و چطور درد گرسنگی را تحمل می نمایند و بطور فیزیکی و حسی می توانند درک نمایند که گرسنگی چه طعم تلخی دارد؟ در بسیارى از آیات دیگر قرآن، براى احکام و رهنمودهاى وحى، فلسفه و حکمت یاد شده است که در ادامه همین بحث به فراخور موضوع بحثمان به فلسفه وجوب روزه اشاره خواهیم کرد. این سخنان اشاره به اثرات و بازتابهای مادی و فیزیکی روزه و سلامتی دارد که برای بدن به همراه میآورد. وقتی پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه، فضائل ماه رمضان و روزه را برشمرد، امیرالمؤمنین علی (ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟

باید مشخّص باشد که حق کیست و کجاست و چرا و چه میخواهد بکند – هدف و روش و تدبیر و تاکتیک و عملکردش چگونه است – و ناحق کیست و چرا و هدفش چیست و چه کار میخواهد بکند. اخلاق چیست؟ ارزش به چه معناست؟ به طور كلي بحثي است دربازه ريشه اخلاق جنسي زن از قبيل حياء و عفاف. زن و مرد مكلّفاند از نگاه خيره پرهيز كنند و با دوري از نگاههاي تند و آلوده، راه گسترش عفاف را هموار سازند. آیا میتوانیم با جستجوی مکانیزمهای علّی، بین وقایع تاریخی نسبت علّی برقرار کنیم؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین حبیبالله فرحزاد در ششمین ویژه برنامه «تسبیح سحر» که از جوار آستان مقدس امامزاده سید علی(ع) به صورت زنده روی آنتن سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: ماه رمضان به سرعت میگذرد و این نعمت هم تمام میشود البته این نشانهای از گذر سریع عمر آدمی است، عمری که سرمایه این دنیا بوده و میتوانیم با بهرهگیری صحیح از آن، به کمال و سعادت دست یابیم. حقوق، اموال، حیثیت و آبروی دیگران را باید مانند حیثیت و آبروی خود دانسته و از تعرض و تجاوز مصون و محفوظ بدانند زیرا روزه داران واقعی اعتقاد دارند که روزه به معنی واقعی اش شامل امساک تمام اعضا و جوارح ظاهری و باطنی انسان گردیده، دست، دهان، پای، چشم، گوش، زبان، قلب و همه وجود انسان مومن باید روزه دار باشد.

به عنوان مثال ممکن است بالا بودن قند خون باعث نامنظم کار کردن قلب شده است، بنابراین اگر بخواهیم قلب چنین شخصی را معالجه کنیم باید قند خونش را کنترل کنیم، بی گمان این شناسائی تغییر است. وی هم چنین می افزاید ( روزه ای که اسلام واجب کرده ، بزرگ ترین ضامن سلامتی تن می باشد. این کارشناس معارفی خاطرنشان کرد: مهمترین کار در ماه رمضان این است که آدمی تمرین تقوا کند و از آزار و اذیت رساندن به دیگران بپرهیزد البته این کار سبب میشود انسان در طول سال هم چنین کارهایی را انجام دهد زیرا فلسفه ماه رمضان، فرصتی برای تمرین غلبه بر هوای نفس است.

این کارشناس مذهبی گفت: بر اساس روایات، تمام لحظههای ماه رمضان افضل بر دیگر روزها و ساعات هستند به طوری که قرائت یک آیه از قرآن در این ماه ثوابی معادل یک ختم قرآن دارد. غفلت از این مرزبندی و تشخّص، به نفع هیچ جبهه حقّی تمام نخواهد شد. در این آیه شریفه، برای جبهه کفر، احساس حمیّت و تعصّب جاهلانه شده است؛ این مربوط به قضایای حدیبیّه و قضایای بعد از حدیبیّه است که از آزمایشهای بسیار مهم و پُرمعنا و پُرمضمونِ دوران حیات مقدّس پیامبر است. یک لحظه خدا نظر خود را بردارد من نیستم، این زندگی را خدا دارد میدهد، هر نفسی که فرو میرود ممد حیات است و چون برمی اید مفرح ذات.

زن از نگاه اسلام دارای جایگاه رفیع و ارزشمندی به نام مادر است که اگر دستورات قرآنی را مورد توجه قرار دهد به آن جایگاه شایسته در پیشگاه الهی دست یافته و خود را از نگاههای شیطانی در امان داشته است. از سوى ديگر، چون حس لامسه، دامنه و برد زيادى ندارد و فعاليتش محدود به تماس از نزديك است و هورمون هاى جنسى زن به صورت دوره اى ترشح مى شوند و به طور متناوب، عمل مى كنند، تأثير محرك هاى شهوانى بر زن، صورتى بسيار محدود دارد و از اين نظر، فعاليت زنان، بسيار كم است برخلاف مردان كه ترشح اندروژن ها در آنان، صورتى يك نواخت دارد و هيچ عامل طبيعى آن را قطع نمى كند.

اینک باید دید که اسلام این پیمان وثیق را به چه قصدی پی میریزد و بر آن اهتمام میورزد؟ گروه اول كه به كلى منكر ما بعد الطبيعه و منكر روش قياسى بودند و تنها علوم حسى و تجربى را معتبر مىشناختند كم كم متوجه شدند كه اگر هر چه هست منحصر به علوم تجربى باشد- و مسائل اين علوم هم كه جزئى است؛ يعنى مخصوص به موضوعات خاص است- ما از شناخت كلّى جهان- كه فلسفه يا ما بعد الطبيعه مدعى عهدهدارى آن بود- به كلى محروم خواهيم ماند؛ از اين رو فكر جديدى برايشان پيدا شد و آن پايه گذارى «فلسفه علمى» بود يعنى فلسفهاى كه صد در صد متكى به علوم است و در آن از مقايسه علوم با يكديگر و پيوند مسائل آنها با مسائل ديگر و كشف نوعى رابطه و كلّيت ميان قوانين و مسائل علوم با يكديگر، يك سلسله مسائل كلىتر به دست مىآيد.

سرّش این است که آزاد نیست، اگر آزاد بشود که زبانش را کنترل میکند، چشمش را کنترل میکند؛ یا کسی میگوید هر چه میخواهم برای نماز شب پا بشوم نمیتوام، او راست میگوید، چون در گرو است وقتی که در گرو باشد دیگر به میل خودش نمیتواند کار بکند. در این کتاب او از عشق و رابطهٔ جنسی به عنوان چیزهای پوچ و بیهوده سخن میگوید. بررسى فلسفه احکام و تلاش براى شناخت حکمت افعال و اوامر و نواهى خداوند، کارى نوپیدا نیست و عمرى به درازاى عمر ادیان الهى و اندیشه انسان در شناخت پیام وحى دارد.

وقتى فلسفه احکام را مطرح میکنیم، نظر به شناخت حکمت تشریع احکام از سوى خداوند داریم و درصدد هستیم تا حکمت، مصلحت و اهداف لحاظ شده در آن احکام را مورد شناسایى قرار دهیم. هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در روى زمین جانشینى قرار خواهم داد، فرشتگان گفتند: پروردگارا آیا کسى را در آن قرار میدهی که فساد و خونریزى میکند». بعد از آن که رسول اکرم و مسلمانان به قصد مکه به حدیبیّه رفتند و در حدیبیّه متوقّف شدند، دشمن میخواست جنگ را بر آنها تحمیل کند، اما تدبیر الهی نبىّاکرم نگذاشت و بدون جنگ برگشتند و پیامبر به قراردادی با مشرکین رسید که این قرارداد آن قدر مهم بود که بنابر روایاتی، سوره «انّا فتحنا» درباره همین قرارداد حدیبیّه نازل شده و از آن به فتح تعبیر شده است: «انا فتحنا لک فتحناً مبینا» – یعنی همین صلح حدیبیّه – آن حضرت در خلال آیات قرآن، اوضاع را برای مسلمانان روشن میکند و جبههها را مشخص مینماید.

دیدگاهتان را بنویسید