خطاطی شعرهای فارسی زیبا و کوتاه – ارتنگ

شاعران بزرگ فارسی زبان اشعار زیبا و پر مفهوم زیادی دارند که شما به راحتی می توانید از این اشعار استفاده کنید. زن مانند نمادی از اجتماعیت، تواضع، مهر و محبت، ظرافت و لطافت است که تمام وجودش پر از شور و شادی و احساسات و عاطفه است. در عصری که سپیدی انسانیت، زندانی غرب بود دست پر ستاره ای بذر روشنایی در فلات ایران پاشید و دنیای خشکیده ی امروز را به تماشای ساقه های نور، دعوت کرد.

در سیره ی پیامبر اکرم(ص) آمده است که ایشان حسّان بن ثابت(شاعر النبی) را به سرودن شعر در راه دفاع از ارزشهای اسلامی وهجو مشرکان قریش (با حربه ای برنده تر از شمشیر که همان شعر وادبیات است) فرا خواندند. یکی از شاعران متعهد که در راه دفاع از عقائد اسلامی وشیعی اشعار بسیاری سروده ودر این راه ناملایمات وسختی های بسیاری را تحمّل نموده وحتی از وی نقل شده که گفته است چوبه ی دار خود را بیش از چهل سال است که باخود حمل می نمایم، دعبل بن علی الخزاعی است. موضوعاتی که در شعرنو انقلاب اسلامی چشم گیر است، بیشتر موضوعات مربوط به خدا، دین، عرفان، شهید و شهادت، جنگ، مبارزه با استکبار و مستکبر، دفاع از مظلوم و توجّه به ارزش های انسانی و اسلامی و مسائل سیاسی و اجتماعی است.

لاهیجی نیزمی­گوید: «وجود واجبی که مطلق است، به واسطه ی حبّ ذاتی ظهور و اظهار در کمال خویش که وحدت و انبساط است که تقاضای ذاتی­اند و متجلّی است بر جمیع موجودات ممکنه، من الازل الی الابد. تو گلی معطر از بهشت خدایی که گلخانه دلم از عطرتو سرشار است، از تبار فاطمه اي وگویی وجود تو رابا مهر فاطمه سرشته اند پس همیشه دعایم کن چراکه دعایت سرمایه فردای من است. مي توانست قد علم كند، وگرنه راه ديگري براي ابراز وجود، براي زنان وجود نداشته است. در واقع محملي كه زنان توانسته اند به نحوي مقبول تر خود را نشان بدهند شعر و شاعري بوده است.

مانند: دو، تو، و آن را بدین شکل (U) نشان می دهند.هجای بلند عبارت است از حرف بی صدا که در پی آن حرکتی کشیده (آ، او، ای، ای، او «ow») بیاید. آمیختگی شعر و ادبیات با تمام جهات برتری ما در حوزههای مختلف جایگاهش را در غنای هویت ما نشان میدهد. نویسندگان کتاب «بزرگان و سخن سرایان آذربایجان غربی» این شاعره نامی را جزء شعرای ارومیّه و مؤلف کتاب «دانشمندان آذربایجان» و دکتر جواد هیئت در کتاب «آذربایجان ادبیات تاریخینه بیر باخیش» او را اهل تبریز معرّفی می کند در حالی که خود اعتراف دارد ، که از دودمان دنبلی است .

مثنوی این دوره نیز مانند غزل رنگ و بوی دیگری دارد. حمید سبزواری، یوسفعلی میرشکاک، حسن حسینی و چند تن دیگر به پیروی از علی معلم مثنوی هایی سروده اند. بیشتر شعرهای امروزی در قالب «شعر نو» سروده می شوند و هدف شاعران معاصر، دوری از شعر کهن است. و توفیقی را که شاعران جوان و مسلمان دوره انقلاب در ساخت و پرداخت قالب های کهن به دست آورده اند در شعر نو نیافته اند با این حال واژگان و ترکیبات خوب و خوش تراش در شعر نو این دوره کم نیست و استعدادهای درخشانی که گه گاه اشعار پخته در قالب نو می پردازند آینده ای روشن را امید می دهد.

باید توجّه داشت که رونق رباعی در سال های بعد 1366 رو به کاستی نهاد و با تقلیدهای سست و خنکی که شاعرنماهای تُنُک مایه از رباعی سرایان موفّق داشتند، اگر چه بر تعداد و حجم رباعیات افزودند امّا به راستی منزلت و ارزش رباعی را از بین بردند؛ به گونه ای که در سال های اخیر کم تر می توان به نمونه هایی از رباعی با قدرت و قوّت رباعی های دلنشین دهه نخست انقلاب اسلامی دست یافت. به هر حال آنچه روشن است این است که از قالب های نو در دهه نخست بعد از انقلاب اسلامی کمتر استفاده شده ولی با تجربه هایی که شاعران جوان این دوره به دست آوردند و نیازی که به نزدیکی با قالب های نو احساس کردند، قالب های نو نیز در بین شاعران دوره انقلاب رواج یافت و بعضی از قالب های کهن، ازجمله رباعی، قصیده، مثنوی از رونق افتاد.

این شاعر جنوبی، تصریح کرد: دو شاعر دیگرهم در حدفاصل بین زندهیاد نصرالله مردانی تا خلیل ذکاوت، درتقویت موج شعر انقلاب در فارس نقشآفرین بودند؛ یکی زندهیاد محمدخلیل جمالی و دیگری هم حاج احد دهبزرگی که خدایش بسلامت دارد. این روند شعری تا پایان غزل ادامه دارد. شهادت برترین معراج عشق استگهش پروازی از عشق برترگلوی ملتت، شیپور جنگ استغریوش نعره ی الله اکبر.تو هم با خون پاکان شهریارابشوی اوراق از این دیبا و دفتراین ویژگی ، اصل آرمانی است یعنی شعری همه اشتیاق و تسلیم برای عروج و کمال جامعه ،بی هیچ اضطراب و بیم ،به سوی پاک سازی و مانع زدایی، در مسیر ظهور جلال و جمال است از رو است که می گوید :شعر را مقصد بجز تلطیف احساسات نیستگر به مقیاسات هست و گر به مقیاسات نیستشعر باید چنگ در دل زند ،گیرم درآناز صنایع فی المثل ایهام یا اعنات نیست.

در جنگ های امیر المؤمنین(ع) در مدح ایشان وتشویق مردم به جهاد در راه خداوند ومبارزه با ظالمان وبرقراری عدالت در جامعه ودفاع از عقدیده ی صحیح ونقد صریح ستمگران وقدرت طلبان، اشعار زیبا ومؤثری سرودند. توحید یا یکتایی خداوند بخش مهمی از فلسفه اسلامی است. در این مقاله تماماً درباره انگیزه صحبت کردیم و جوانب مهمی از آن را مورد بررسی قرار دادیم. مطالعات در زمینه شعر، انگیزه و جدیت، توان شعرخوانی، سطح دانش معرفتی، و آزمون طبع شعر از جمله مهمترین معیارها برای حضور در این دوره تخصصی است.

نتوانست جایگاهی چون گذشته برای خود به دست آورَد و تنها «فضل تقدّم» را برای خود حفظ کرد. امّا به اعتقاد نگارنده کلمات خوی و دُنْبُل از هم جدا ناشدنی است و اقامت چند ساله حیران خانم در ارومیّه و تبریز را نمی توان دلیل بر این گرفت که او اهل آن دو شهر است ، چنان که عبدالرّزاق دنبلی (مفتون خویی) و بهاءالدّین دنبلی و عدّه ای از بزرگان ، این خاندان را فقط به خاطر این که از خاندان دنبلی هستند جزء بزرگان آذربایجان غربی یاد کرده اند با این که می دانند اقامتگاه دانشمندان فوق آذربایجان غربی نیست ، فقط چون دنبلی هستند و دنبلیان با خوی پیوند ناگسستنی دارند و خوی جزء آذربایجان غربی است بدین جهت جزء رجال آذربایجان غربی ذکری از ایشان به میان آورده اند .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دومین اردوی نهمین دورۀ آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی، «آفتابگردانها»، به دلیل بیماری کرونا مانند چند اردوی قبل در بستر فضای مجازی از هیجدهم تا بیستم اسفند برگزار خواهد شد. این زال کى ز کُشتنِ فرزند سیر شد ؟ خواننده عزیز توجّه دارد که طایفه دنبلی از قدیم الایّام در صفحات خوی و شاهپور (سلماس) سکونت داشته اند و تاریخ عمومی و اجتماعی آذربایجان غربی از حادثاتی حکایت دارد که به دست بزرگان این طایفه به وقوع پیوسته است .

به گفته انصارینژاد، درشاعران دهه هشتاد به بعد، محمد مرادی، کارنامه بسیارموفقی دارد. به هر صورت حیران خانم چون دنبلی است به خوی اختصاص دارد اگر چه زادگاه و محلّ نشو و نمایش در خوی نباشد . وی از چهرههایی چون غلامرضا کافی، پروانه نجاتی(سوگ سور برادرانم)، رضا علیاکبری از شاعران اقلید و محمد مرادی بعنوان شاعران برجسته شعر انقلاب اسلامی در استان فارس نام برد و گفت: کارنامه این شاعران درخشان و تاثیرگذار است. اعضای آفتابگردانها، در این اردو از حضور استادان برجسته از جمله ناصر فیض، علیمحمد مودب، سیدمحمدجواد شرافت، سید مهدی طباطبایی، محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور و محمدکاظم کاظمی بهره خواهند برد.

از پیشگامان برجسته غزل نو قبل از پیروزی انقلاب سیمین بهبهانی است که کار خود را با دو مجموعه خطی ز سرعت و از آتش و دشت ارژن ادامه داد. دیگر از علّت ها شاید بی اعتنایی به شاعران نوپرداز قبل از انقلاب اسلامی بوده که به جهاتی ازجمله مسائل اعتقادی یا وابستگی های سیاسی به حکومت پهلوی و یا وابستگی های حزبی و جناحی مورد توجّه و تأیید شاعران انقلابی و مسلمانان نبوده اند. زبان شاعران نوپرداز این دوره نسبت به شاعران موفق قبل از انقلاب ضعیف است. منوچهر آتشی، احمدرضا احمدی، قیصر امین پور، منصور اوجی، علی باباچاهی، نوذر پرنگ، ضیاءالدین ترابی، حسن حسینی، نصرت رحمانی، فرشته ساری، بهمن صالحی، طاهره صفارزاده، محمدرضا عبدالملکیان، علیرضا قزوه، ایرج قنبری، فریدون مشیری، علی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک و سلمان هراتی از مشهورترین شاعران نوپرداز دوره انقلاب اند که دفتر مستقلی از اشعار آنها در قالب های نو منتشر شده است.

نوعی غزل سرایی بیدل وار نیز در این دوره رواج یافته است که یوسفعلی میرشکاک و احمد عزیزی از موفق ترین شاعران این نوعند. ویژگی شاخص قصیده در دوره مورد بحث ما، توجه به مسائل دینی، سیاسی و اجتماعی و پرهیز از مدح و مدیحه پردازی هایی است که در تاریخ قصیده پردازی رواج داشته است. به هرحال قرن ششم ، قرن رواج رباعی است و چنان که از زبان شمس قیسر خواندیم ، عارف و عامی . پس از پیشگامانِ رباعی پرداز در دوره انقلاب شاعران جوان دیگری چون حسین اسرافیلی، سلمان هراتی، نصرالله مردانی، سهیل محمودی، علیرضا قزوه و دیگران به جمع اینان پیوستند و بازار رباعی را رونق بیشتری بخشیدند.

چون توان بی وهم گل، از کوچه شبنم گذشت؟ دوبیتی نیز سرنوشتی چون رباعی دارد.در دهه نخست انقلاب اسلامی رشدی چشمگیر کرد و به موازات رباعی سیر نزولی خود را طی نمود. اگر چه قالب «دوبیتی» معمولاً برای سرودن مضامین عاطفی انتخاب می شود و قالب رباعی بیشتر مضامین حماسی را در خود می پرورد، امّا تفاوت اصولی این دو قالب کوتاه و نزدیک به هم را باید در موسیقی ذاتی و وزن آن دو دانست.

دیدگاهتان را بنویسید