خدا و جهان در اندیشه ارسطو

عدف اصلی ارسطو-مانند بسیاری از متفکران یونان-تبیین طبیعت مشهود و بیان«چگونگی و چرایی»آن است، اما برای این منظور، قواعد و اصولی لازم است که بخشی از آن در فلسفه طبیعت و بخشی دیگر در متافیزیک تبیین میشود، و از همین جا به این دو حوزه وارد میشویم.ارسطو هیچ گاه مبدأ اصل وجود را مورد پرستش قرار نمیدهد بلکه سؤال او متوجه چگونگی وجود طبیعت است و همین مسأله او را به بحث حرکت میکشاند و مطالعه چگونگی طبیعت به این نظر منتهی میشود که«حرکت، واقعیت مشخصه طبیعت است».

جز وجود انسانی، دیگر آفریده ها تصویر ناقصی را از واقعیت الهی نمایان می کنند، چه این یا آن دست تفوق می یابد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. پس تنها قسم اول که تغییر از موضوع به موضوع است، باقی میماند که شرایط تغییر و حرکت را داراست.بنابراین حرکت همیشه از یک موضوع به موضوع دیگر است و این مطلب فقط در میان اضداد یا یک ضد و یک واسطه میتواند برقرار باشد.

به واسطه آن ایمان و یقینش افزوده میشود. در این تحقیق بیان میکنیم که دین با قواعد و قوانین مسلّم علمی تعارض و مخالفتی ندارد، بلکه هر چه دانش بشری پیشرفت میکند، حقایق علمی آیات قرآن کشف، بر شکوه و عظمت این کتاب آسمانی افزوده و یکی دیگر از ابعاد اعجاز قرآن (اعجاز علمی) روشن میشود. ما به ذکر چند نمونه از آنها اکتفا میکنیم. پیش از آنکه وارد علم کیهانشناسی شویم، مروری بر این اسطورههای باستان میکنیم و سیر تحولات در کیهانشناسی را ادامه میدهیم. درباره ساختار، خواص فیزیکی، ترکیب شیمیایی و تحولات درونی ستارگان بحث میکند و به مطالعه حرکات ظاهری و حقیقی ستارگان و تعیین موضع آنها میپردازد.

همچنین پدیدههای آسمان، زمین، خورشید، ماه و ستارگان را از منظر قرآن به اجمال بررسی میکند و در پایان به این نتیجه میرسد که قرآن کتاب نجوم نیست ولی گزارههای علمی (حدود 150 آیه نجومی) در قرآن وجود دارد که لازم است با توجه به یافتههای کیهان شناسی، تفسیر بهتری از آنها ارائه و اعجازهای علمی و نظریهپردازیهای علمی آنها شناخته شود و تفسیرهای غیر صحیح آیات اصلاح و چالشهای توهمی قرآن و علم نجوم برطرف شود. وا ژه کیهانشناسی به معنای مطالعه و بررسی کیهان است و از دو واژه Kosmos به معنای نظم و هماهنگی و Logos به معنای بحث و گفتگو است.

6ـ خداشناسی در پرتو کیهان شناسی: یکی از فواید پژوهش در آیات نجومی خداشناسی در پرتو فهم و تفسیر آیات قرآن است، چون هدف اساسی ذکر آیات نجومی در قرآن خداشناسی است و این موجب افزایش ایمان مردم، بویژه جوانان، میشود؛ بخصوص وقتی به شگفتیها و اعجازهای علمی قرآن پی ببرند. این مبحث از پیچیدهترین دروس المپیاد نجوم است و نیاز به شهود بالای فیزیکی و ریاضیاتی مهارت بالا در محاسبه انتگرال دارد.

و کیهان شناسی فلسفی ، که موجودات فیزیکی را بدون تمایز مطالعه می کند: همه آنها حرکت ، مکان و زمان مشترک دارند. فخر رازی، تفسیر الکبیر، 1/113)، در حالی که این تفسیر با توجه به یافتههای جدید کیهان شناسی پذیرفتنی نیست. گسترش شیوه تفسیر علمی و تالیف تفاسیر و کتبی همچون «الجواهر فی تفسیر القرآن» طنطاوی و «الهیئة والاسلام» تالیف سید هبة الدین شهرستانی، حرکت جدیدی را در این زمینه ایجاد کرد و به دنبال آن تک نگاریهایی به زبان فارسی و عربی در این موضوع نوشته شده است. بعضی از فارغ التحصیلان این رشته با توجه به زمینه ی پژوهشی شان می توانند در پروژه های صنعتی و نظامی و حتی در مراکز انرژی هسته ای به طور محدود مشغول به کار شوند.

د: مشرق و مغرب: این تعبیر در برخی آیات به صورت مفرد (شعراء / 28؛ مزمل/9؛ بقره/ 11و 142 و 177)، در برخی تثنیه (رحمن / 17؛ زخرف / 38) و در بعضی جمع (معارج / 40؛ اعراف / 137؛ صافات / 5) به کار رفته است. 1- اصلاح تفاسیر غیر صحیح از آیات نجومی: با گذشت زمان و پیشرفت علم نجوم، بیدقتی یا غلط بودن برخی تفاسیر بعضی آیات نجومی آشکار شده است؛ چون عموماً در آن موارد، معیارهای تفسیر علمی معتبر رعایت نشده است. با تکمیل بخشهای گوناگون این سایت و به شرط به روز ماندن مطالب آن که معمولا در سایتهای انجمن های علمی کشور رعایت نمی شود این پایگاه می تواند جایگاه بسیار ویژه ای نه تنها برای حرفه ای های کیهان شناسی که برای علاقه مندان عام ایجاد کند.

امروز دکتر بوچالتر گفت: “برندگان جوایز سال 2019 نمایانگر تفکر جسورانهای هستند که می توانند به باز کردن مرزهای جدید در درک ما از فیزیک و کیهان کمک کنند.”هیئت داوری معتبر این جایزه متشکل از فیزیکدانان نظری برجسته از جمله لی اسولین هستند. سمینار مشترک با گروه ذرات و انرژی های بالا دانشکده فیزیک به طور متوسط ماهی یکبار به صورت مشترک برگزار می شود. مجموعه ای از بهترین سایتهای مربوط به علم فیزیک هسته ای و تحقیقات انرژی برای داوطلبان، دانشجویان و کلیه علاقمندان به دنیای زیبای فیزیک (گرایش هسته ای و تحقیقات انرژی) برای شما گردآوری شده است.

این اثر از بهترین کتابهای علمی نجوم و فضا، اطلاعات بسیار گسترده و جالبی در زمینهی سیارات مختلف منظومهی شمسی، ستارهی خورشید و اجرام گوناگونی که خارج از منظومه ما وجود دارد در خود جای داده است. در کتابی موسوم به “نقد قرآن” شبهاتی پیرامون آیات کیهان شناسی قرآن مطرح شده و نکتهی محوری این شبهات ادعای مغایرت آیات کیهان شناسی قرآن با نظریات علوم جدید است. و به همین دلیل است که امروزه علی رغم وابستگی کیهان شناسی به اصول ریاضیاتی بسیار پیشرفته و دشوار، علاقه مندان فراوانی به دنبال درک مفاهیم کیهان شناسی هستند. 80) از سوی دیگر به عقیده ارسطو تنها حرکت پیوسته و نامتناهی، جنبش است.

در همین راستا از امام علی7 حکایت شده است: «من اقتبس علماً من علم النجوم من حمله القرآن ازداد به ایمانا ویقیناً» (مجلسی، بحارالانوار، 58/254) هر کس دانشی از دانش نجوم را از حاملان قرآن فراگیرد. برای توضیح اتحاد کیهان شناسی و فلسفه ، پرسیدن این س necessaryال ضروری است: آیا آغاز جهان به یک س scientificال علمی دقیق تبدیل شده است ، به حدی که علم قادر است آن را به تنهایی حل کند؟ کیهان شناسی فلسفی این شاخه ای از فلسفه نظری است که جهان را با در نظر گرفتن اینکه توسط مجموعه ای از موجودات محدود ، ذات ، هوش ، منشأ ، قوانینی که بر آنها حاکم است ، عناصر آنها ، مهمترین صفات و سرنوشت آنها شکل می گیرد ، مطالعه می کند.

در اينكه آيه فوق مربوط به قيامت است، يا دنيا، و يا هر دو در ميان مفسران گفتگو است؛ به سیاق آيات قبل و بعد از آن که ناظر به رويدادهي قیامت است به نظر مى رسد كه اين آيه نيز مربوط به فرار از چنگال عدالت الهي در قيامت باشد ولي با توجه به جمله «لا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطانٍ» که یعنی نمى توانيد بگذريد مگر با قدرت و نيرو می توان آن را اشاره به مسافرت هي فضايي بشر دانست كه قرآن شرط آن را داشتن سلطه علمي و صنعتي بر اين كار دانسته است164.

در حقیقت فضا و زمان در همان لحظهی مهبانگ به وجود آمدهاند و اگر از هر نقطهای در فضا – زمان به عقب برگردیم به جایی میرسیم که مهبانگ در آن رخ دادهاست “یعنی همه جای عالم کنونی”. اگر کسی انرژی ، جرم و حتی هندسه را به عنوان ویژگی های چیزی جز زمان-زمان فعال (پویا) حذف کند ، باید تشخیص داده شود که “در آغاز” باید قوانین طبیعی وجود داشته باشد ، که طبق آنها “هیچ چیز ایجاد نمی کند جهان “، که همچنین وجود چیزی را فرض می کند که می توان آن را جهان منطق و ریاضیات نامید.

قرآن کتاب علم طبیعی نیست که هر مخترعی از آن چیزی کشف یا کشف خود را بدان مستند کند؛ چنان که کتاب اقتصاد، تاریخ و فلسفه نیز نیست.اگر میگوییم «نجوم در قرآن»، به این معنا نیست که قرآن را کتاب نجوم و هیئت میدانیم؛ بلکه برآنیم تا برخی از اصطلاحات و تعابیر مربوط به علم نجوم که در قرآن آمده است، را بازگو کنیم و شرح و تفسیر دانشمندان درباره آن را بیان و بررسی نماییم و با کمک یافتههای علم نجوم، تفسیر روشنتری از این آیات ارائه دهیم و مطابقت آموزههای قرآن با یافتههای قطعی علوم را بیان کنیم.

در این فصل دربارۀ رابطۀ فلسفۀ طبیعی و علم، و روش های تجربی منجمان برای کشف ترتیب و مدل های هندسی چرخش سیارات بحث می شود که کلیت کیهان شناسی تمدن اسلامی را می سازد. هدف این است که با نگاهی علمی در آیات قرآن تفکر کنیم؛ نه آنچنان که بخواهیم برخی نظریات و آرای بیپایه را بر قرآن تحمیل نماییم، بلکه هدفمان استخدام علم، برای فهم بهتر آیات است.

علم پیشنهاد می کند که جهان از “هیچ” خلق شده است. مفهومشناسی: نجوم در لغت عرب جمع واژه نجم و به معنای ستارگان است (راغب، مفردات ص791؛ ابن منظور، لسان العرب، 14/59)، اما دانشمندان علم نجوم هر یک تعریفی خاص از این علم ارائه دادهاند. 2) آسمان در اینگونه تعابیر به معنای أمری معنوی (مقام قرب و حضور) است (طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، 16/247). 3) آنچه از آسمانها تاکنون کشف شده، همه از آسمان اول است و ما از شش آسمان دیگر خبری نداریم (مکارم، تفسیر نمونه، 1/165؛ صادقی، زمین آسمان و ستارگان از نظر قرآن، ص226). این چنین به نظر می رسد که شب و روز در هم آمیخته است.

دیدگاهتان را بنویسید