جزوه آموزش نجوم :: نجوم اسلامی

برای تسهیل در برنامه پرواز هواپیماها ، کشتی ها و همزمانی گزارش های بین المللی ، ساعت رسمی بین المللی نیز براساس نصف النهار گرینویچ تعیین میگردد. برای جلوگیری از تعدد ساعت ، نصف النهار خاصی را ( حد وسط شرقی و غربی ) به عنوان نصف النهار جغرافیایی استاندارد انتخاب و ساعت رسمی کشور را بر مبنای آن طول جغرافیایی استاندارد تنظیم مینمایند. وقتی جرم سماوی مقابل نصف النهار یک مکان قرار میگیرد ؛ این حالت « عبور » ، « گذر بالا » یا transit(ترانزیت) نامیده میشود.

برای نمونه: “خورشید امروز” ابزاری است که جدیدترین تصاویر خورشید را با کیفیت بالا نشان میدهد، این تصاویر به صورت خودکار توسط رصد خانه دینامیک خورشیدی ناسا (Solar Dynamics Observatory) بهروزرسانی میشوند. اگر بتوان دما را به حد بسیار بالا رساند ، ممکن است به رنگ آبی یا حتی بنفش نیز بدرخشد. بنابراین زمین اگر چه کاملا کروی نیست اما واقعا بسیار شبیه یک کره کامل است . که موازی استوا روی سطح کره زمین هستند « مدار » نامیده می شوند.

مثلا خط استوا ، « مدار صفر درجه » ، قطب شمال « مدار 90 درجه » و قطب جنوب « مدار 90- درجه » نامیده می شوند . همچنین به یکی از اتفاقات طبیعی جادویی یا کسوف کامل نگاهی می اندازد که برای اولین بار پس از یک قرن در آمریکا اتفاق می افتد. به کاربرد فیزیک و علوم مرتبط با آن در شرح پدیده های طبیعی در رشته ی نجوم می پردازد. برای تحصیل این رشته، داوطلبان میتوانند در دوره دربیرستان در رشتهی ریاضی و فیزیک تحصیل کرده و بعد از ورود به دانشگاه و در مقطع کارشناسی ارشد گرایشهایی مانند اخترفیزیک، کیهان شناسی و …

زبان تحصیل رشته ستاره شناسی یا نجوم در کشور های مختلف متفاوت است اما اغلب زبان تحصیل به انگلیسی می باشد. این برنامهی بینظیر با همکاری گروه کارگردانی جهانی، بزرگترین دانشمندان جهان و گروه بینظیری از تولیدکنندگان، برنامهسازان و نویسندگان مختلف ساخته شده… این مجموعه تلویزیونی (درام) بلند منحصربهفرد، ترکیبی است از به کارگیری پیشرفتهترین جلوههای ویژه همراه با بخشهای مستند و مصاحبه با دانشمندان و محققان نوآور و پیشرو در زمینهی توسعهی تکنولوژی فضایی. برای دانلود مستند رازهای سیاره مشتری با دوبله فارسی اینجا کلیک کنید.

برای دانلود مستند سیاره مریخ با دوبله فارسی منوتو اینجا کلیک کنید. برای ورود به رشته نجوم باید در چه رشته ای تحصیل کنیم؟ لازم به ذکر است داوطلبان برای تحصیل در رشته نجوم باید پیش زمینه خوبی در زمینه زبان انگلیسی، برنامه نویسی و استدلال منطقی داشته باشند. همینطور بعضی از شغل ها این ظرفیت را دارند که افراد متخصص این زمینه را جذب کنند. بعضی تند و بعضی کند، گاها طلوع کرده و یا در بازه هایی قابل مشاهده نبودند، منجمان باستان این اجرام را سیاره نام گذاری کردند.

تحصیل در رشته ستاره شناسی یا نجوم بدون مدرک زبان بسته به دانشگاه محل تحصیل شما می باشد. کج بودن محور در حرکت انتقالی باعث میشود تا محل طلوع و غروب خورشید در روزهای سال تغییر کند . چون به طور کلی زمان بر اساس چرخش زمین حول محور خود پدید می­آید لذا کلیه نقاطی که روی یک نصف النهار قرار گرفته اند همزمان میباشند . لذا برای تعیین یک نصف النهار به عنوان مبداء باید یکی از نصف النهار ها را قرارداد نمود . مشتری یکی از سیارههای رمزآلود منظومه شمسی با اقماری متنوع است و که تعداد آن ها به ۷۹ عدد میرسد.

این جرم آسمانی در حال تغییر دادن نگرش ما به زمین و منظومه ی شمسی است. محققان پس از انجام دادن بررسیهای دقیق با استفاده از ابزارهای جدید تولید شده، به این نتیجه رسیدند که به جز کهکشان راه شیری، کهکشانهای دیگری نیز وجود دارد که جرم آنها بیشتر از کهکشان ما است. گردش سیارات به دور خورشید باعث میشود نیرویی درونشان بوجود آید که از جذب شدن آنها توسط خورشید و سقوط در این ستاره جلوگیری کند. این رشته احتمال وجود گیاهان و جانداران در سیارات دیگر را مورد مطالعه قرار میدهد و بر منشا، تکامل، پراکندگی و آینده ی حیات در جهان متمرکز است.

محققان پس از بررسیهای دقیق با استفاده از ابزارهای جدید تولید شده، به این نتیجه رسیدند که به جز کهکشان راه شیری، کهکشانهای دیگری نیز وجود دارند که جرم آنها بیشتر از کهکشان ما است. ابزارهای ساده ستارهشناسی از همان ابتدا شناخته شده بودند و ستاره شناسان با استفاده از آنها آسمان شب را به دقت بررسی میکردند. بدون شک starry night یکی از بهترین نرم افزارهای ارائه شده پیرامون آسمان شب و نجوم می باشد. و در پایان یک سال فعالیت جالب توجه ماه، به دلایل پیدایش مکرر ابر ماه ها که آسمان شب ما را روشن می کنند میپردازد.

خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-زینب سیار: علم نجوم از نخستین دانشی است که بشر به آن توجه کرده است، آشنایی با تاریخ علم نجوم موجب می شود تا ما انسانها متوجه شویم که اکتشافات بشر نه تنها تصادفی نیست بلکه تمامی پیشرفت ها دارای نظم و قانون مشخصی هستند و آشنایی با تاریخ علم باعث روشنتر شدن راه آینده جهت دستیابی به فناوری های نوین می شود. این رشته مانند فیزیک و شیمی، یک علم فیزیکی است و از تئوری های موجود، مشاهدات و جمع آوری اطلاعات، در جهت کشف ارتباطات استفاده می کند؛ اما برخلاف علوم فیزیک و شیمی که برپایه ی کار آزمایشگاهی و عملی بنا شده اند، اخترشناسان تنها می توانند بر مشاهدات تکیه کنند.

حدود 70 درصد از کهکشان هایی که تاکنون کشف شده اند بیضی هستند. در نقطه مقابل و در حوزه حرفه ای اخترشناسی بیش از چند هزار نفر هم اکنون در حال رصد و کاوش کهکشان ها با ابزارهای حرفه ای و فوق دقیق هستند. پیش از اختراع تلسکوپ، نظریههای مهمی ارائه شد و کشفهای اخترشناسی مهمی نیز رخ داد که در ادامه به بررسی تعدادی از آنها میپردازیم: بابلیها و آشوریها متوجه شدند کسوف یا خسوف در یک دایره با نام دایره ساروس تکرار میشود.

تأسیس رصدخانه هایی که در آنها ابزار ها ، کتابخانه ها و تجهیزات نجومی نگه داری می شد، نتیجه همکاری گروه هایی از منجمان، ابزار سازان، مهندسان و معماران بود و می توان گفت که منجمان مسلمان ابزارهای دقیق تری نسبت به منجمان یونان باستان ساختند و رصد های دقیق تری انجام دادند. با گذشت زمان و ارائه مستندهای جدید , آن ها را به بالای همین لیست اضافه خواهیم کرد. تحلیل نتایج مربوط به چیزهای جدید رخ داده که به فهم ما از اتفاقات جهان هستی کمک می کند. طبق قوانین جدید موسسات آموزش عالی کشور داوطلبان با هر مدرک کارشناسی قادر خواهند بود تا نسبت به تحصیل رشته نجوم در مقطع کارشناسی ارشد اقدام نمایند.

بایستی برای اطلاعات در مورد شرایط تحصیل رایگان رشته ستاره شناسی یا نجوم تحقیقات بیشتری در رابطه با کشور مورد نظر خود انجام دهید. به منظور برابر شدن شرایط در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی، روز دیگری نیز در ماه اکتبر در فصل پاییز برای روز نجوم در نظر گرفته شده است. منجم در دو حوزه تئوری و عملی کار میکند. دروس این رشته عموما با دروس فیزیک، شیمی و ریاضی ارتباط نزدیکی داشته و به فردی که به صورت تخصصی در حوزه نجوم فعالیت داشته باشد، منجم یا اخترشناس گفته می شود. منجم معمولا کار خود را باید با انجام تحقیقات کوتاه مدت آغاز کند.

خیلی از دوستان این پرسش رو دارن که آخرش در نجوم احکامی باید مبنای برج رو قبول کنیم یا صورت ، بنده در این پست میخوام به این پرسش جواب بدم بصورت سوال وجواب ( البته از گفتن ادله تخصصی علم هیئت صرف نظر کرده و ادله ساده رو توضیح میدم ) . او به حضرت عرض کرد: «لِتَرْجِعْ عَمَّا قَصَدْتَ» شما باید از تصمیمتان دست بردارید. مدارهای عرض جغرافیایی را براساس فاصله تا استوا نیز نام گذاری میکنند .

سرعت : تغییر مکان ستارگان و حرکتشان به دلیل فاصله بسیار زاید و دوری از زمین چندان آشکار نیست . این جابجایی زمین در مقابل ستاره ها که در فاصله بسیار دوری از زمین هستند بی تاثیر بوده و لی در مقابل خورشید که نسبت به ستاره فاصله اش با زمین بسیار کمتر است ؛ تاثیر زیادی دارد . این فاصله از حداقل 46 میلیون کیلومتر تا حداکثر 4/7 میلیارد کیلومتر متفاوت است.

پیدا کردن بهترین کتاب درباره فضا کار آسانی نیست ولی نگران نباشید فروشگاه کتابراه در کنار شما حضور دارد و بهترین کتابهای علم نجوم و ستاره شناسی را در اختیارتان قرار میدهد تا هرچه زودتر وارد این حوزه شوید. رصد نجومی یکی از فعالیت های علاقه مندان خصوصا مبتدیان در حوزه ستاره شناسی است، و اولین فعالیتی است که انسان با آن شروع به اخترشناسی کرد. از اطلاعات این گروه از فعالان حوزه اخترشناسی است که ما اطلاعات اولیه کنونی خود را در رابطه به آسمان و جایگاهمان در هستی به دست میآوریم.