اندیشه های ارسطو – حقوق نیوز

● چهارم آذر ماه نود و سه، حکم شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی جزایی دادگستری شهر ملارد، در مورد «اسید پاشی عاشقانه» که در ساعت ۹ صبح یکشنبه، ۱۲ آبان ماه سال نود و دو انجام شده بود، صادر گردید، و دادگاه با دقتی مثال زدنی، شوهر پیشین لیلا را که او و مادرش را هدف اسید پاشی قرار داده بود، مفصلاً محکوم کرد. ● در این حکم مفصل و دقیق، شوهر پیشین لیلا مجرم شناخته شد، و در زمینه اسید پاشی به لیلا به خاطر سوختگی به وسعت ۲۵ درصد از نوع درجه دوم و سوم در نواحی صورت، گردن و سر و گوش چپ و اندام فوقانی سمت چپ و کتف و زیر بغل چپ و پشت هر دو پا و زانوی راست و وسعت سوختگی درجه دوم ۵/۴ درصد از سطح کل بدن به ۵/۴ صدم دیه کامل انسان و وسعت سوختگی از نوع درجه سوم در ناحیه فوق ۵/۲۰ درصد به ۴۱ صدم دیه کامل انسان نقص عضو ناشی از محدودیت پوستی در تماس با عوامل فیزیکی و شیمیایی ۵ صدم دیه کامل انسان، نقص زیبایی به دنبال جوشگاه ناشی از سوختگی سمت چپ صورت به ۲۵ صدم دیه کامل انسان و به دنبال سوختگی لاله گوش چپ به طور کامل از بین رفته است نصف دیه کامل انسان و هم چنین، انسداد مجرای گوش ۶ صدم دیه کامل انسان و به خاطر ارش برداشت پیوند پوستی از ران راست و چپ به محل سوختگی به ۳ صدم دیه کامل انسان محکوم شد.

این قرارداد، ارتباط و پیوند دوطرفه به وسیله الفاظ و عباراتی معین انجام می گیرد که آن را «عقد» یا پیمان ازدواج می نامیم. در این حکم برای پرداخت دیه صغری، مادر لیلا، نیز آمده است که به خاطر سوختگی درجه سوم قدام و داخل ران چپ و راست به وسعت ۸ درصد از کل بدن به ۱۲ صدم دیه کامل انسان، سوختگی درجه سوم به وسعت نیم درصد پشت دست چپ به ۷۵ صدم درصد دیه کامل انسان، سوختگی درجه دوم به وسعت ۵/۳ درصد از درجه دوم خلف هر دو ساعد به ۵/۳ درصد دیه کامل انسان، پیوند پوستی از ناحیه ران راست به نواحی سوختگی به دوصدم دیه کامل انسان محکوم شد (تابناک، خبر شماره ۴۵۲۴۳۴، ۰۴ آذر ۱۳۹۳، ساعت ۱۰:۱۹).

اگر این کار انجام شود، شخص در طول تقریبا نه سالی که درس خواندنش طول میکشد، با برنامهریزی روزی یک ساعت و نیم، این سیر مطالعاتی را خوب کار میکند و واقعا با سواد میشود. این کارگاه به صورت حضوری بعد از ظهرهای شنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۸ طی ۴ جلسه برگزار میشود که نخستین جلسه این کارگاه نیز روز شنبه ۲۱ اسفندماه سال جاری در تالار علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آدرس تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر (بخارست)، خیابان پژوهشگاه، شماره ۲ برگزار خواهد شد.

وقتی نمایشنامه ها و فیلم های هالیوود به محلی تبدیل میشوند که تنها بیانگر اندیشه های فلسفی، فلسفه غالب است. هرچند سینگر سالها به اندیشه و پژوهش در ماهیت عشق، فلسفه عشق و ابعاد گوناگون عشق بوده، معتقد است همچنان راه پژوهش در این زمینه گشوده و ناتمام است؛ به ویژه پژوهشهایی با رویکرد علوم شناختی و عصبشناسی که میتواند روشنگر ابعادی تازه از عشق باشد. عشق شهسوارانه و ابعاد گوناگونی از آن و تببین عشق رمانتیک و طرح دیدگاه فیلسوفانی که بسترساز این عشق بودهاند از دیگر موضوعاتی است که هر یک به نوعی نمایانگر فلسفه عشق است و در این اثر به آنها پرداخته شده است.

مقصود او از اصحاب أهواءگروههای مخالف با اهل حدیث است که شاخص آنها، معتزله و شیعه و مرجئه و محکمه (خوارج) بودند و شاید این کتاب که رجال کشّی از او یاد میکند، نخستین کتابی باشد که دربارة فرقههای اسلامی وملل و نحل نوشته شده است. نویسنده در این اثر کوشیده است مسئله عشق و ابعاد فلسفی و روانشناختی آن را به شیوهای مطرح کند که مخاطبان نه چندان آشنا با فلسفه و پیشینه فلسفی بحث هم بتوانند آن را دریابند و از آن لذت برند؛ با وجود این، درک فحوای کتاب مستلزم آشنایی مخاطب با زمینههای فلسفی بحث است.

موضوع عشق و بررسی ابعاد گوناگونی از آن در آثار مختلفی از سینگر مود توجه بوده است. سینگر ضمن به چالش کشیدن این ادعا که عشق رمانتیک، پدیدهای جدید و قرن نوزدهمی است، سخن خود را با رویکرد ایدهآلیستی افلاطون به عشق آغاز میکند و قدم به قدم دامنه بحث را به دورههای میانه میکشاند. درباره نویسنده: اروینگ سینگر (2015 – 1925)، استاد فلسفه اهل آمریکا. درباره نسبت فلسفه نوصدرایی با علومانسانیِ اسلامی. ۴- موجب ازدیاد نسل: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «تزوجوا فانی مکاثر بکم الامم غدا فی القیامه »; (۸) ازدواج کنید; زیرا من به زیادتی شما نسبت به امت های دیگر در قیامت مباهات می کنم.

شما میبینید دو ترم اختصاص میدهد به پدیدارشناسی حیات دینی. در روایت ها، تکرار شده که دو رکعت نماز اگر با قصد قربت باشد، کافی است که بهشت را برای انسان تضمین کند و امام – رحمة الله علیه – همواره می فرمود: من که نتوانستم این دو رکعت را به جا آورم شاید شماها بتوانید! بنده الحمدالله هر دو فلسفه را خوانده ام ، حقیقتا فلسفه اسلامی از استوانه و نظم خاصی بهره مند هست که قابل قیاس با فلسفه غرب نیست، ولی مزیت فلسفه غرب آن است که توانست خودش را در جامعه پیاده کند.

به باور او ایمان به خدا که مبناییترین ارزش یک جامعه تلقی می­شد، امروز رنگ باخته و با این حادثه بزرگ، بی­معنایی و سردرگمی همه­جا حاکم شده است. تا من، من هستم خدا من را رها میکند، تا افتادم خدا من را بلند میکند. وقتی سایهي هراس از نیستی بر سرش ميافتد، آنگاه بهطور جدی چرایی برایش مطرح میشود که من چرا هستم؟ قسم چهارم نه در اضداد و نه در متناقبضات است، پس شرط تغییر را ندارد و تغییر بشمار نمیآید.قسم سوم که تکوین نامیده میشود، تغییر است چون در متناقضهاست، اما حرکت نیست؛زیرا شرط متحرک بودن وجود داشتن و در مکان بودن است در حالی که آنچه که نیست نمیتواند موجود باشد و در مکانی قرار گیرد.

در این صورت شخص به گونه ای از مادیات فاصله می گیرد و با عالم عقل که نزدیکترین موجود به خداست نزدیک می شود، تا جایی که در او تعالی فانی گشته وبه نیازمندی خود پی میبرد و به ذات بی نیاز وصل میشود و به مقام صائمین واقعی ؛ نیروی ویژه(خواص الخواص) می رسد. ولی بی گمان رضایت الاهی، آسان به دست نمی آید، نیاز به عمل صالح و قلب سلیم و نیت پاک و توبه نصوح داریم که اگر ما با تمام وجود به خدا بازگشتیم، خداوند بی حساب ما را مورد لطف و کرامت خود قرار می دهد .

وجود واژه art در واژه artificial که در انگلیسی به مصنوعات و دست ساخته ها اطلاق می شود بی دلیل نیست. حس همگرایی و همدلی را درانسان زنده میسازد و از آنجایی که انسانها تا حدودی مهربان میشوند در سبک زندگی ایشان توجه به فقرا ایجادمیشود و همدلیها بیشتر میشود. ماه مبارک رمضان حس معنوی را تقویت میکند و تقویت حس معنوی، سبک زندگی ما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. تنظیم امور زندگی با اوقات آذان مهمترین تغییر سبک زندگی در ماه رمضان است. چون اشاره سبک زندگی بیشتر به جنبههای رفتاری و تنظیم برنامههای زندگی دارد، جنبههای درونی، فکری و معنوی در سبک زندگی مطرح نمیشود آنها پایهها و منابع سبک زندگی را تشکیل میهند.

بديهى است فضائل و ثواب هايى كه براى ماه مبارك رمضان و روزه دارى ذكر شده و به برخى از آن ها اشاره شد، از آنِ كسانى است كه حقيقت آن را درك كنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و كردار به كار گيرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. اینکه منادی در روز قیامت ندا می کند این ماه رمضان است چه بسیار مردمی که به وسیله آن رستگار و پیروز شدند و چه بسیار کسانی که بدبخت و سیه روز گشتند، همه اش به خاطر همین قصد قربت و توجه است . تغییراتی است که در سبک زندگی انسانها به وجود میآید و ما را به سبک زندگی اسلامی نزدیک میکند که در همه سال باید داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید